субота, 30 січня 2016 р.

Олімпіадні завдання з української мови

ХІV Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика

3 клас, варіант - 1
Завдання  1
1.1.            Прочитай деформований текст і розташуй його частини у правильній послідовності
А         Через деякий час Сашко і Микита зібралися до лісу. Вони взяли з собою журавлика та випустили біля будинку лісника.
Б         Неподалік від будинку лісника, під дубом, Сашко і Микита знайшли малого журавля. Нога в нього була поранена.
В         Микита приніс журавля додому. Він перев’язав птахові ногу. Скоро загоїлась нога у журавля. Він почав ходити по двору.
1

2

3


( 3 бали)
1.2.            Визнач за характерними ознаками стиль відновленого тобою тексту
А         художній
Б         науковий
В         діловий
( 1 бал)

Завдання 2.
            Розглянь звукову схему слова:
                                      ′
=  •
– • –  
      
          Обери рядок, у якому слово відповідає поданій схемі
А         їжак
Б         щастя
В         йогурт
(1 бал)
Завдання 3.
Розглянь схему речення:
                               Звертання,     ========   …..     …..     ….  .
                 Яке з речень відповідає поданій схемі?
                        А         Друже, прийди мені на допомогу.
                        Б         Ластівки, повертайтеся навесні в рідні краї.
                        В         Учні, ви підготували проект з природознавства?
( 1 бал)
Завдання 4.
Прочитай речення:  Джерельце під вербою виблискує водою.
У якому відмінку вжито виділене слово?
А         родовий
Б         давальний
В         орудний
( 1 бал)



Завдання 5.
Прочитай текст:  
            Був теплий сонячний день. На подвір’ї розгулював зозулястий півень з червоним гребінцем на голові. А на лавочці сиділа Оксанка і розчісувала червоним гребінцем своє довге волосся.
Яке слово у тексті є багатозначним?
А         волосся
Б         півень
В         гребінцем
( 1 бал)
Завдання 6.
Обери рядок, у якому записано тільки спільнокореневі слова
А           ліки, лікар, лікувати
Б           лікарня, лікарні, лікарню
В           лікарняний, лікарняна, лікарі
( 1 бал)
Завдання 7.
Обери рядок, у якому апостроф у словах поставлено правильно
А         буряк, мята, бурян, свято
Б         м’ята, буряк, бур’ян, свято
В         свято, м’ята, бурян, буряк
( 1 бал)

Завдання  8.
Прочитай слова: кудлатими, із, пробив, снігурі, одягнули, червоногруді, у, куниця, брату, лишила, під, живі
Розподіли їх на чотири групи і впиши у відведеному для цього місці.
І група - іменники
ІІ група - прикметники
ІІІ група - дієслова
ІV група - службові слова
( 4 бали)
Завдання 9.
Встав у слова пропущені букви, застосувавши для цього необхідні правила перевірки написання слів. Перевірні слова запиши.
л..сичка - _______________________________
бері..ки - _______________________________
ж..ві - _________________________________
( 6 балів)
Завдання 10.
Склади і запиши текст - інструкцію щодо догляду за кімнатними рослинами. Пам’ятай! В інструкції є заголовок і текст. Текст повинен відтворювати послідовність дій, носити вказівний характер. Речення мають бути короткі, зрозумілі, стислі, лаконічні, без зайвих слів. Пиши грамотно. У твоєму тексті має бути близько 60 слів.
(6 балів)







ХІV Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика
 3 клас, варіант - 2
Завдання  1

1.1.            Прочитай деформований текст і розташуй його частини у правильній послідовності
А         До нього приходили люди, приносили  хто зерна, а хто  крихти хліба.
Б         На березі ставка сидів великий білий лебідь, розпластавши на холодній землі зламане крило. Він сумно дивився в небо.
В         Коли вода почала замерзати, на березі ставка з’явилася невеличка дерев’яна хатка. Лебідь швидко зрозумів, кому вона має належати. Обійшов її навколо, заглянув до середини, а потім сміло зайшов і всівся на сухій соломі.
1

2

3


( 3 бали)
1.2.            Визнач за характерними ознаками стиль відновленого тобою тексту
А         діловий
Б         художній
В         науковий
( 1 бал)





Завдання 2.

            Розглянь звукову схему слова:
                            ′
=  •
– • –  –
      
          Обери рядок, у якому слово відповідає поданій схемі
А         йогурт
Б         їжак
В         щастя
(1 бал)
Завдання 3.
Розглянь схему речення:
                               Звертання,  _______    ========   …..     …..   .
                 Яке з речень відповідає поданій схемі?
                        А         Максиме, ти виконав домашнє завдання. 
                        Б         Любий друже, уважно прислухайся до світу.
                        В         Остапе, прочитай мені нову книжку.
( 1 бал)




Завдання 4.
Прочитай речення:  Під кущем калини була в їжачка тепла нірка.
У якому відмінку вжито виділене слово?
А         родовий
Б         давальний
В         орудний
( 1 бал)
Завдання 5.
Прочитай текст:  
            Дощ закінчився, і Марійка з мамою пішли додому. Раптом у них над головами закаркала ворона. Дівчинка задивилася на неї і вступила в калюжу. «Ех ти, ворона!» - сказала мама.
Яке слово у тексті є багатозначним?
А         дощ
Б         в калюжу
В         ворона
( 1 бал)

Завдання 6.
Обери рядок, у якому записано тільки спільнокореневі слова
А           лісовий, лісового, лісовому
Б           ліс, лісочок, лісник
В           лісова, лісовий, лісовичок
( 1 бал)

Завдання 7.
Обери рядок, у якому апостроф у словах поставлено правильно
А         мор’як, репях, об’ява, цв’ях
Б         об’ява, моряк, реп’ях, цвях
В         цвях, репях, об’ява, моряк
( 1 бал)
Завдання 8.
Прочитай слова: провела, шапками, погожого, до, пояснює, під, наст, сніговий, червоногруді, краса, у, вирушив.
Розподіли їх на чотири групи і впиши у відведеному для цього місці.
І група - іменники
ІІ група - прикметники
ІІІ група - дієслова
ІV група - службові слова
( 4 бали)
Завдання 9.
Встав у слова пропущені букви, застосувавши для цього необхідні правила перевірки написання слів. Перевірні слова запиши.
з..мовий  - __________________________________
ка..ка  - ____________________________________
м..телиця  - _________________________________
(6 балів)
Завдання 10.
Склади і запиши текст - інструкцію щодо догляду за кімнатними рослинами. Пам’ятай! В інструкції є заголовок і текст. Текст повинен відтворювати послідовність дій, носити вказівний характер. Речення мають бути короткі, зрозумілі, стислі, лаконічні, без зайвих слів. Пиши грамотно. У твоєму тексті має бути близько 60 слів.
Завдання
II етапу Міжнародного конкурсу з української мови
імені Петра Яцика

3 клас

 1. Запиши слова до поданої звукової моделі:
 = О - - О

                                                                                                             3 бали

 2. Відповідай так, щоб кожне слово починалося на букву «К». Запиши нові слова. З одним із них склади і запиши речення.
 1. Антонім до слова «довгий».
 2. Синонім до слова «держава».
 3. Майстер, який куванням металу виготовляє металеві предмети.
                                                                                                             5 балів
 3. Запиши слова - назви дій, що супроводжують дощ.
                                                                                                             3 бали

 4. Допиши кінцівку тексту. Добери до нього заголовок.

 Юрко пішов у ліс збирати гриби. Йому траплялися сироїжки, підберезники, маслюки. І раптом під дубом він побачив...

                                                                                                             12 балів



















3 КЛАС
Написати новорічне вітання своїй вчительці.

Поділи слова для переносу: гайок, від’їжджає, гудзик, сойка.

До поданих слів дібрати слова, близькі за значенням:
 ввічливий -
 копиця -
 жара -
 хуртовина -

Записати якомога більше слів ознак до поданих слів, скласти і записати одне речення, використавши одне із них:
 зима –
 гриби –

З поданих слів склади речення, підкресли головні члени. В іменниках понач закінчення.
 Іній, дерева, вранці, сріблястий, на, з’явитися.

Перевір текст, виправ помилки і запиши його правильно. Добери заголовок.
 Пришла зема. Випав сніх. Зимля вкрилася білим покревалом. Дирева і кущі одяглися в лехкі снігові шуби. Багато птахів жеве взимовому лісі.

Усне завдання:
 Як ви розумієте народну мудрість:
 Пташка красна своїм пір’ям, а людина – ділом.

Запиши речення в такій послідовності, щоб утворився текст. Устав пропущені літери. До утвореного тексту добери заголовок, запиши його перед текстом. Склади кінцівку тексту (2-3 речення) й допиши її.
 Раптом у дол..ні з-за лісу з’явилася хмарка. Це зовсім і не хмарка, а в..л..чезна зграя шпаків. Вона насувалася швидко і зростала на очах. Сонячний осінній день.

Запиши слова за алфавітом, постав наголос.
 Завдання, ознака, заняття, олень, виразно, новий, посередині, фартух.

Добери і запиши до прикметників порівняння.
 Неповороткий, наче ...
 Полохливий, як ...
 Злий, як ...
 Упертий, як ...

Заміни вислови одним словом, це слово запиши. Склади і запиши речення з одним із висловів.
 Пекти раки –
 Точити теревені –
 П’ятами накивати –
 Повісити носа –
 Набрати води в рот –



3 клас

 1.     Напишіть казку за поданим початком.

 Як дятлик провчив ледачого синочка

 Жив собі в лісі дятлик із сім’єю. І були в нього два синочки. Кожного дня тато вчив їх, як дерева лікувати. Старший синок старанно вчився. А молодший…

       2.   До поданих слів доберіть слова, близькі за значенням.

 Ввічливий, копиця, хуртовина.


       3.   Відновіть із поданих слів прислів’я і запишіть. 

3.1.Мороз, блищить, тріщить, а, сонце.

3.2.Літо, що, зима, припасло, спитає.

 3.3.Поле, життя, не, прожити, перейти.


4.   Напишіть невеликий текст (5-6 речень) новорічної листівки своїй вчительці.

 

















3 клас

  1.     Чи є в тебе домашня тваринка? А може ти про неї мрієш? Напиши про це  текст (3-4 речення).                                                                12 балів   

                              
2.     Прочитай текст, поділи його на слова і речення. Запиши. У кінці кожного речення став потрібний знак. Підкресли розповідне речення.

 Якгарновлісіскількитутгрибівосьмайнуларуденькабілочкакудивоназниклаосьопускаєтьсяпавучоккудивінмандрує                                                   8 балів

 
3.     Об’єднай усі ці пари слів в одне речення. Запиши його та підкресли головні слова в реченні.

 Листопад (що робить?) гуляє;

 гуляє (де?) у саду;

 у саду (якому?) осінньому.                                                                 4 бали

 
4.     Впиши, де треба, апостроф.

 Зів…ялий, п…ють, цв…ях, пор…ядок, сім…я, р…ядок, хлоп…я, св….ято.

                                                                                                                       4 бали
5.     Виконай звуко-буквений аналіз слів

 Тьохкає –

                                                                                                                     2 бали











3 клас    
1.    Склади і запиши розповідь за поданим початком .

Вірна подружка

Оленка та Іринка – подружки. Дівчатка живуть в одному будинку, вчаться в одному класі. Вони завжди разом граються, готують уроки. Якось Іринка захворіла. …

(12 балів)

2.    Складіть два речення, в яких слово добрий вжите у прямому, а потім у переносному значенні.

 (4 бали)

3.    Згрупуй споріднені (спільнокореневі) слова. Запиши утворені групи.

 Місто, місткий, місток, місточок, міст, вмістити, вміст, містечко, мостик.

 (3 бали)

 4.    Запишіть слова за алфавітом, поставте наголос.

 Джерельце, випадок, усмішка, разом, шофер, помилка, одинадцять, загадка, горицвіт, соломинка, черговий, течія, донька, судно, джинсовий, обруч.

(9 балів)

 5.    Закінчи прислів’я.

 Шабля ранить голову, а слово …  .

 Життя прожити – …  .

 Зробив діло – …  .

(3 бали)

 Для усного туру

 Поміркуй, як ти розумієш прислів’я «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим».


3клас

 1.Складіть якомога більше слів з букв слова

 товариськість

 2.Заміни вислови одним словом-синонімом.

 • Глек розбити - …

 • І гадки не має - …

 • Дав, як кіт наплакав - …

 • В’ється в’юном - …

 3.Згрупуй слова. Виділи корінь.

 Лікар, працівник, місто, ліки, праця, приміський, лікарняний, містечко, працьовитий.

4.Запиши слова за алфавітом, вставляючи пропущені букви.

 Гор…зонт, к…рмо, адр..с, к…фір, оч…рет, ч…решня.

 5.Склади твір-опис на тему «Моя улюблена іграшка». (5-6 речень)



















3клас

 1.Складіть якомога більше слів з букв слова

 товариськість

 2.Заміни вислови одним словом-синонімом.

 • Глек розбити - …

 • І гадки не має - …

 • Дав, як кіт наплакав - …

 • В’ється в’юном - …

 3.Згрупуй слова. Виділи корінь.

 Лікар, працівник, місто, ліки, праця, приміський, лікарняний, містечко, працьовитий.

 4.Запиши слова за алфавітом, вставляючи пропущені букви.

 Гор…зонт, к…рмо, адр..с, к…фір, оч…рет, ч…решня.

 5.Склади твір-опис на тему «Моя улюблена іграшка». (5-6 речень)



















Завдання для 3 класу  
 1. Встав пропущені орфограми, запиши в алфавітному порядку:

 З..рно, кр..латий, шв..денько, кл..новий, зам..рзає, пл...ве, св..стіти, ч..рвоний, ч..стенький, в..чірній, д..рев’яний, щ..бетати, ш..рокий, заст...ляє, м..жа, в..рхівка, гр...чаний, гл..бокий, т..пленько, в..ликий.

 6 балів


3.Запиши у дві колонки слова :

 - 1) слова з наголосом на другому складі;

 - 2) слова з наголосом на першому складі.

 Письменник, голуб, рибалка, адреса, осінь, цибуля, двері, учень, ялинка, єдність.

 Із перших літер кожного слова склади частину народного прислів’я. Допиши його.

 _________ ________ , а ______ ______.

 3 бали

4. Перестав букви так, щоб вийшло нове слово:

 Осел, лісок, кіт, марка, кури, тіло, банка, нора, смола, качай.

 Із двома новоутвореними словами склади речення.

 5 балів

 5. Склади розповідь : "Мій улюблений казковий (літературний) герой”.



 2.     За допомогою алфавіту розшифруй запис:

   17, 11          3,11,3,28,1,8,17,19        21,12,6,18,24        17,19,3,24.

 3.     Доповни речення:

 У лісі живуть __________________________________________ .

 Я люблю _____________________________________________ .

 4.     Прочитай текст. Запиши його так, начебто на вулиці весна.

 Небо сіре. Дує холодний вітер. Пожовкла трава. З дерев осипалися

 листочки. Це прийшла осінь.



Немає коментарів:

Дописати коментар